پدر مومن من ... مادر مقدس من ....

پدر ... مادر ... نماز تو یک ورزش تکراری است بدون هیچ اثر اخلاقی و اصلاح عملی و حتی نتیجه بهداشتی ! که صبح و ظهر و شب انجام می دهی اما نه معانی الفاظ و ارکانش را می دانی و نه فلسفه حقیقی و هدف اساسی اش را می فهمی. تمام نتیجه کار تو و آثار نماز تو این است که پشت تو قوز درآورد و پیشانی صافت پینه بست و فرق من بی نماز با تو نمازگزار فقط این است که من این دو علامت تقوی را ندارم!

تو می گویی: نماز خواندن با خدا سخن گفتن است. تصورش را بکن کسی با مخاطبی مشغول حرف زدن باشد اما خودش نفهمد که دارد چه می گوید؟ فقط تمام کوشش اش این باشد که با دقت و وسواس مضجکی الفاظ و حروف را از مخارج اصلی اش صادر کند. اگر هنگام حرف زدن "ص" را "س" تلفظ کند حرف زدنش غلط می شود اما اگر اصلا نفهمد چه حرفهایی می زند و به مخاطبش چه می گوید غلط نمی شود!

اگر کسی روزی پنج بار و هر بار چند بار با مقدمات و تشریفات دقیق و حساس پیش شما بیاید و با حالتی ملتمسانه و عاجزانه و اصرار و زاری چیزی را از شما بخواهد و ببینید که با وسواس عجیبی و خواهش همیشگی خود را تلفظ می کند اما خودش نمی فهمد که چه درخواستی از شما دارد چه حالتی به شما دست می دهد؟ شما به او چه می دهید؟ و وقتی متوجه شدید که این کار برایش یک عادت شده و یا بعنوان وظیفه یا ترس از شما هم انجام می دهد دیگر چه می کنید؟ گوشتان را پنبه نمی کنید؟

اگر خدا از آدم خیلی بی شعور و بلکه آدمی که مایه مخصوص ضد شعور دارد بدش بیاید همان رکعت اول اولین نمازش با یک لگد پشت به قبله از درگاه خود بیرونش می اندازد و پرتش می کند توی بدترین جاهای جهان سوم تا در چنگ استعمار همچون چهارپایان زبان بسته ی نجیب بار بکشد و خار هم نخورد و شکر خدا کند و در آرزوی بهشت آخرت در دوزخ دنیا زندگی کند و در لهیب آتش و ذلت و جهل و فقر خود ابولهب باشد و زنش حماله الحطب!!!

و اگر خدا ترحم کند رهایش می کند تا همچون خر خراس تمام عمر بر عادت خویش در دوار سرسام آور بلاهت دور زند و دور زند و دور زند...... و در غروب یک عمر حرکت و طی طریق در این" مذهب دوری" به همان نقطه ای رسد که صبح آغاز کرده بود. با چشم بسته تا نبیند که چه می کند و با پوز بسته تا نخورد از آنچه می سازد! و این است بنده مومن آنچه عفت و تقوی می گویند.

کجایی پدر مومن من... مادر مقدس من... وای بر شما نمازگزارانی که سخت غافلید و از نماز نیز. در خیالتان  خدای آسمان را نماز می برید و در عمل بت های قرن را. خداوندان زمین را... بت هایی را که دیگر مجسمه های ساده و گنگ و عاجز عصر ابراهیم و سرزمین محمد نیستند...

« دکتر علی شریعتی »

( پدر ، مادر ، ما متهمیم )

نظرات 43 + ارسال نظر
محمد جواد سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 14:08 http://welkin.blogsky.com

سلام . اگه خواستی می تونی همین سخنرانی دکتر شریعتی رو از بلاگم دانلود کنی . لینکش تو جعبه لینکم هست .

سبز باشید

ویروس سه‌شنبه 2 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 14:41 http://DataBus.Persianblog.ir

سال ها دل طلب جام از جم از ما می کرد // وان چه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد = حافظ

علی چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 13:22 http://www.dr.t3rr0r1st.name

dooste aziz mamnoon az matlabet.
in matlabetoon ro dar weblogam gharar dadam.

محمد سعید تجلی زاده چهارشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 17:48 http://www.honourmusicworid.blogfa.com

سلام
چطورید؟
بازم فکر می کنم اولین نفر هستم ول ما که از این شانسا نداریم که اولین نفر نظر بدیم .
شما که نظر نمی دین من مجبورم نظر بدم.

امین پنج‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 11:09

مهدی(آری اینچنین بود برادر) شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 00:59 http://www.hames.blogfa.com

سلام
علاوه بر پدر مادران
در این زمانه
ما هم متهمیم

سر بزن

emran شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 20:36 http://saat8.blogfa.com

سلام
واقعا زیبا بود
باز هم از این پست ها بذار
موفق باشید

محمد سعید تجلی زاده یکشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:47 http://www.honourmusicworid.blogfa.com

سلام
دلم تنگ شده حداقل سربزنید

سعیده یکشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 16:48 http://www.ruho.parsiblog.com

خواهشتن اگر می توانید تمام مطلی یا خلاصه ای از پدر و مادر ما متهمیم را بگذاری . مطالب شما بسیار جالب است . یه سری هم به نوشته های من بزنید و نظر بدهید .

ستاره یکشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 17:06 http://www.afsoongarlady.blogsky.com

ولی فرزند من اینا دلیل نمیشه که تو نماز نخونی!

سحر یکشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 18:59

سلااااااااااااااااااام.
واقعا متاسفم که چرا زودتر با وبلاگ شما آشنا نشدم و همچنین ممنون که از بزرگ مرد ایران و افتخار هر ایرانی مینویسید

[ بدون نام ] دوشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:39

سلام محتوی وبلاک خوب اما زمینه صفحه ات بد رنگ و چشم را غاذیت می کند

سیــد مهــــدی طـا هری دوشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 13:06 http://delnewesht.blogsky.com

با سلام
نمازهای خوانده و نخواندۀ ما هم از سر عادت و تکراری است!

مسعود چهارشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 15:37 http://msv.sub.ir

وبلاگت فوق العادس پسر ... من بهت لینک دادم و یک بنر ساختم ... رخصت

هادی تجلی زاده جمعه 12 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 10:00 http://www.champuter85.ir

سلام
اولا عذر خواهی می کنم اینقدر دیر بت سر زدم.
ثانیا تبریک می گم.واقعا وبلاگ قشنگ و عالیی داری.
ثالثا برای منم این اتفاق جالبه.خوشحال می شم بیشتر بات آشنا بشم.راستی ما دزفولی هستیم(می دونی که دزفول کجاست؟ استان خوزستان) الانم تو اهواز زندگی می کنم.شما کجایی هستید؟ خوشحال می شم ID تونم داشته باشم
موفق باشید
یا حق

سپیده شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:33

با سلام
ممنون بابت مطالب دکتر شریعتی. اگر هر کسی به این شکل به مطالب دینی نگاه می کرد و به ما به این شکل دین را یاد می دادند الان ( من خودم ) هم نماز میخوندم-هم حجاب داشتم- و هم....

مسافر شب دوشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 12:13 http://www.nighttraveler.blogfa.com

مطالب وبلاگت عالیه.خیلی خوشم اومد به همین خاطر لینکتون کردم.موفق باشی

سید سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 22:08 http://shabab65.blogfa.com/

آیا در این دنیا کسی هست بفهمد


که در این لحظه چه می کشم؟ چه حالی دارم؟

چقدر زنده نبودن خوب است.خوب.

خوب.خوب.خوب.خوب.خوب.خوب.خوب.

چه شب خوبی است امشب!

همه ی دنیا به خواب رفته است و من

تنها بیدار مانده ام

نمی دانم چه کاری دارم .....
اگر وقت کردی به وبلاگ من هم سری بزن

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 01:21

درود
چه گویم؟؟؟
چه می توان گفت؟؟؟
به کنارم بیا!!!
بدرود

دنیز یکشنبه 21 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 15:23 http://nasrin21.blogfa.com

سلام من از طرفداران استاد م خیلی به ایشون ارادت دارم اگه وقت کردی یه سری هم به وب من بزن خوشحال میشم

فوق العاده است نوشته های استاد دست شما هم درد نکنه

ارمان چهارشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 10:01

دوست عزیز
این مقاله قسمتی کتاب پدر مادر ما متهمیم است که همان طور که میدانی این کتاب دو بخش دارد در قسمت اول دکتر از زبان یک جوان نسل جدید از سنت و مذهب انتقاد کرده و در قسمت دوم سعی در توجیه آن و پاسخ به همان سوالات داشته و شما تنها اولین قسمت آن را آورده ای و این ممکن است عده ای(به قول استاد : افرادی که ذهن منقطع دارند) را در خصوص طرز فکر دکتر شریعی و خط و مشی اعتقادی ایشان دچار اشتباه کند.
همان طور که خود ایشان مکررا در سخنرانی هایشان از این سوئ تعبیر نسبت به این کتاب ارزشمند سخن گفته اند

موفق باشی

الهام چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 20:41

وقتی هنوز نمی دونستم که این حرفا از دکتر شریعتیه پیش خودم فکر کردم که چرا نویسنده خدا و فهم خدا رو با فهم ادم ها از افکار و نوع اونها مساوی فرض کرده؟

یه لحظه یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 11:18 http://www.labejuy.blogfa.com

مذهب دو گونه است، یکی علیه دیگری؛ .. هیچ کس به اندازۀ من نسبت به مذهب کینه ندارد و هیچ کس هم به اندازۀ من به مذهب ایمان ندارد .. بخاطر اینستکه یک مذهب واحد وجود ندارد.. حتی خود اسلام: یکی اسلامی است منحط .. که جنایت می کند، .. ارتجاع و تخدیر را به وجود می آورد، .. آزادی را قربانی می کند، .. در تاریخ همیشه توجیه کنندۀ وضع موجود است، و یکی اسلامی که با این اسلام بزرگترین مبارزه را کرده و خودش قربانی این اسلام شده است. »

مهتاب چهارشنبه 15 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 20:14 http://http://www.merajezepaoftadan.persianblog.ir/

سلام ...واقعا چه کار خوبی کردین که نوشته های دکتر شریعتی رو تو یه وب نوشتین ...
راستش هم جالبه هم خجالت انگیزه که ما تمام کتابای دکتر رو داریم و همیشه دنبال فرصت می گردم که بخونمشون ولی همیشه هم یا فرصت نکردم یا وقتی فرصت کردمم نمی دونم چه جوری شده که نشده ...ولی از تیکه تیکه هایی که گاهی از کتاباش خوندم همیشه خوشم اومده و...
واقعا کار خوبی کردین ...

راستی خوشحال می شم بهم سر بزنین

مهناز جمعه 9 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 20:53

معشوق من چنان لطیف است
که خود را به بودن نیالوده است
که اگر جامه ی وجود بر تن می کرد
نه معشوق من نبود
*علی شریعتی*

فریده چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 03:37

یه روز که از تمام تلاشام هیچ نتیجه ای نگرفتم قرانو باز کردم و گفتم تو بگو خدا من کجا اشتباه کردم گفت کسانی مشرک شدند کسانی که به جای خدا بت ها را می پرستند هرچی فکر کردم نفهمیدم چی میگه گفتم مگه تو دنیای ما بتی باقی مونده من همراه خدا چیو می پرستم من که نماز می خونم اما بعد که دقیق شدم دیدم راست میگه من هیچ وقت خدا رو نپرستیده بودم من حتی خدارو هم واسه ی خواسته های خودم می پرستیدم

[ بدون نام ] یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:09

سمیرا یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:10

سمیرا یکشنبه 8 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:19

من تازه خواننده آثار دکتر شدم امیدوارم بتونم از آثار ایشان بیشترین استفاده را بکنم با تشکر

مهدی شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 20:35 http://mordab.parsiblog.com

می خوام بدونم اگه الان این کتب و بخرم همین نوشته ها را دارد یا تحریف شده من سال به دنبال این مطلب در کتاب میگردم ممنون

بله هم اکنون هم در کتاب دکتر موجود است

آتیش پاره دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 17:31 http://www.atishpare62.persianblog.ir/

سلام .. من تا حالا این مطلی رو از دکتر نخونده بودم .. به نظرم خیلی خیلی جالب بود ..
وبلاگ خوبی دارید .. به وبلاگ من هم سر بزنید .. خوشحال میشم.

دختر آتیش پاره چهارشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 13:32 http://atishpare62.persianblog.ir/

سلام .. ممنون که به وبلاگم سر زدید .. راستش من از مطلب فوق خوشم اومد و گذاشتمش توی وبلاگم . اگر این مطلب اظهار نظر شخصی شما بود حتما ذکر منبع می کردم.. ولی فکر می کنم سخنرانی های دکتر شریعتی متعلق به شخص خاصی نیست ... البته چون شما راضی نیستید من ذکر منبع می کنم و البته از مطالب وبلاگ شما هم خوشم اومده و شما رو در وبلاگم لینک کردم .. خوشحال میشم اگر من رو هم لینک کنید .

رویا چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 00:09

استاد حق کلام خدا را خوب ادا کرد باید درس بیاموزیم و بیاموزانیم این دردی است که ۳۸ مرا میرنجاند ودر کلاس درس شیمی هم در لابلاى فرمولهای شیمیایی خدا را میجویم و به دانش أموزان عزیزم هم نشان میدهم باشد تا دل در رهش بیقرارتر شود

[ بدون نام ] چهارشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1387 ساعت 20:31

doctor kase k dark nashode hata tavasote yeke mesle ma k khodemono namayande afkaresh ja mdem
ma faghat tanhaeesho ba tamame vojod hes mkonem va chon on mtone ehsasamono khb bayan kone fkr mkonem che shahkaree vale hechgah mesle on nmetonem al fateme zaynam va ........... va hame bar khalafe on ye mosht tarso made garaeem

ترانه کوثری شنبه 1 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 00:14

خداوندا
تو می دانی که انسان بودن و ماندن در این دنیا چه دشوار است
چه رنجی می کشد انکس که انسان است و از احساس سرشار است
دکتر علی شریعتی

سانا چهارشنبه 19 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 16:15

سلام . مرسی از تلاشتون . زیبا ترین کتابی که خوندم همین کتاب دکتر شریعتی بود ولی متاسفانه دیگه چاپ نمیشه!!!!

احسان جمعه 24 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 13:33

چه استادانه!

حامد خوشبین چهارشنبه 4 دی‌ماه سال 1387 ساعت 16:59

آیا به نظر شما اگر این معلم شهید امروز زنده بود افرادی مانند لاریجانی ها در این کشور جایی برای تکیه بر صندلی های قدرت داشتند؟

با سلام
سیاست ما در این وبلاگ عدم صحبت و نظر در مورد مسایل سیاسی است.
موفق و بهروز باشید......

[ بدون نام ] دوشنبه 9 دی‌ماه سال 1387 ساعت 13:13

سلام تانریم انی رحمت السین او بیر تک کیشی دی

[ بدون نام ] شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 22:28

ق

سیاه یکشنبه 17 خرداد‌ماه سال 1388 ساعت 18:21

سلام

خدا شما روموفق نگه داره .همیشه نام علی برلبانتان ودلتان جاری باشد.
یا علی جان کجایی که دل پوسید

magic girl جمعه 19 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 01:38 http://www.hajmesabz.blogsky.com

kheili ziaba bood be manam sar bezanid

امیر کریمی دوشنبه 24 اسفند‌ماه سال 1388 ساعت 15:51

سرفراز و سرشار پیروزی باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد