بار ِ امانت

سلام

ببخشید که در ۴۵ روز گذشته نتوانستم وبلاگ را به روز کنم که دلیلش هم مشکلات و کارهای شخصی بود.

امید که  بتوانم به صورت منظم تری مطالب را در وبلاگ قرار دهم.

راستی حلول ماه پر خیر و برکت رمضان بر همگان مبارک و میمون باد.

----------------------------------------------------

از « امانت » تعابیر مختلفی شده است.

تصوف می گوید « عشق » است . مولوی می گوید « اراده » است . جمعی از علما « علم » دانسته اند و بعضی « ولایت » ، گروهی هم معتقدند که منظور از امانت مشخص « حضرت علی(ع) » است......

اما چرا قرآن خود این کلمه را مشخص بیان نکرده است ؟

چون این ویژگی زبان معجزه آسای قرآن است که کلمه ای انتخاب می کند که می توان معانی گوناگونی را از ابعاد مختلف آن استخراج کرد که در عین اینکه هیچکدام ( به تنهایی ) درست نیست ، همه درست هم هست.

چرا که امانت همه امکاناتی است که در خداوند است نه در سطح او و همه امکاناتی که در موجودات دیگر نیست و خاص انسان است و دلیل برتری و فضیلت او .

امانت مجموعه همه اینهاست .......... که به انسان سپرده شده اند.

امانت عبارت از آن ماده است که در وجود آدمی وارد شده و می تواند او را به سر حد عالی و مطلق تکامل قابل تصور در جهان برساند.

پس اراده ، اختیار ، آگاهی و شعور ، قدرت خلاقیت ، عشق ، معرفت ، حکمت و همه اینها و بسیاری چیزهای دیگر که ما هنوز نمی شناسیم و در انسان آینده می تواند تحقق و تجلی پیدا کند ، جزو « امانت » است.

« دکتر علی شریعتی »

( تاریخ و شناخت ادیان ، ص ۳۰۷ )

نظرات 24 + ارسال نظر
صحرانورد پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 15:20 http://sahranavard.blogsky.com

سپاس!

دارا پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 20:25 http://daraa.blogfa.com

سلام
ممنونم که سر زدی و خبر دادی

پس اراده ، اختیار ، آگاهی و شعور ، قدرت خلاقیت ، عشق ، معرفت ، حکمت و همه اینها و بسیاری چیزهای دیگر که ما هنوز نمی شناسیم و در انسان آینده می تواند تحقق و تجلی پیدا کند ، جزو « امانت » است.
موفق باشی و
به امید دیدار

مهرنوش(پاییزصحرا) پنج‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 23:25 http://www.payizesahra.blogfa.com

دکتر علی شریعتی

... و عشق

التیام زخم پروانه‌ای بود

که بی هنگام

از پیله بیرون آمده بود.
****
سلام
از نوشته هاتون نهایت استفاده رو کردم
خیلی علاقه دارم که بیشتر با این بزرگ مرد آشنا شم
به امید پایندگی

مسعود جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:42

شاید حرفهای یک جوان ۲۶ساله کارگرو اونجور که باید درک نکنید .ماه رمضان ومن باز میخام مسلمون بشم برعکس همیشه که از اینترنت برای دانلود عکس اصتفاده می کردم چون روزه هستم خاستم ازدو شخصیتی که درباره اونها کم میدونم بیشتر بفهمم {ایت الله طالقانی و دکتر شریعتی}من از ۱۵ سالگی ترک تحصیل کردم ودنیای کوچکی دارم وانگار توی سیلاب بزگ سرنوشت دنبال ساقه یا شاخه ای میگردم که خودمو بالا بکشم .من ازجمله کسانی هستم که به دنیا میان احتمالا ازدواج میکنن وشاید بچه دارمیشن ومیمیرن وشاید سنگ قبرشون فقت ۲۰. ۴۰ .یا نهایت ۷۰ سال کارایی داره .امسال من باید دربرابر مردان بزرگ .امری احساس حقارت کرده جان بدیم. غلتهای املایی من رو ببخشید

مسعود جمعه 23 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:58

کاشک میشد به تو برواز کنم /یافقط بالم را به نیت دیدار تو من باز کنم /یافقط نیت اغاز کنم . {کارگر }

امید شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 00:50

عالی بود!!!

کاکو شیرازی( احمد رضا جهاندیده) دوشنبه 26 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 06:29 http://arj57.blogfa.com/

خدا در ماه رمضان ملائک را آوازخوان فرستاده است تا صدا دهند هر که حاجت دارد بیاید و برای همگان خوان رحمت گسترده اند.فصل فصل عجیبی است. از لبهای انسان ترنم تبسم می بارد از چشمهایش شوق پرواز صدای تپش قلب اهنگ انتظار را می خوانند و
هلال رمضان
دلها را بشارت بهشت می دهد.چه عروج عارفانه ای دست می دهد به چه شوقی فرا گرفته است کائنات را شبها پر از تجرید است پر از تلاوت قرآن بنشین و بخوان با نیمه شبهای افتتاح (( اللهم انی افتتح الثنا بحمدک )) خداوند آغوش گشوده است برای اشکهای تو!

علی چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 11:05

وبلاگت معرکعه ست

saeed چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 16:00 http://honourmusicworid.blogfa.com

سلام
عالی بود به ما هم سر بزنید
مثلا برادر زادتونما کاکو
خوب شومو که به ما سر نمی زنی ها بقیم معلومه که سر نمی زنن شم عآمو مایی
عامو کاکو جونی به ای آقوی طاهری ها بگید ننویسه توپکده بنویسه فوت نت1 / خبرگزاری فوتبال ایران
ها درستش ایه
شمو هم به ما سربزن

امیر چهارشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 21:05 http://hajjar.blogfa.com

آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
******************************
جالب بود. قبلا از دکتر در مورد هجرت خوانده بودم که بسیار جالب و قابل تامل بود. اکنون نیز به کمک شما از امانت . . .
باید فکر کنم.
ممنون از انتخاب خوبتون
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما
یا علی

علی پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 10:21 http://www.javdaneh.bigestblog.com/

سلام بر شما دوست خوش ذوق
خوش ذوق هم از لحاظ محتوای متن و هم از نظر زیبایی قالب.
من به نوبه خودم به عنوان یکی از دوستداران دکتر از شما برای این حرکت زیبا تشکر می نمایم.
هدف من از حضور در اینجا این است که به استحضارتون برسونم ما در یک گروه مجازی جهت نشر بیشتر و سریعتر آثار و افکار دکتر اقدام به توزیع مجانی CDهای دکتر (7 عدد CD شامل زندگینامه، سخنرانیها،کتابهاو...) مینماییم. با توجه باینکه شما نیز در این زمینه فعالیت می کنید اگر مایل باشید یک نسخه از این مجموعه را نیز برای شما ارسال نماییم.
شما میتوانید نتیجه را به آدرس Salmanpourali@yahoo.com برایم Email نمایید.
دوستداران دکتر کافیست آدرس خود را به من Email نمایند تا یک نسخه از این مجموعه در اختیارشان قرار گیرد.
همچنین خیلی مایلم با شما نویسنده گرامی (آقا رسول عزیز) بیشتر آشنا شوم تا برای فعالیتهای بیشتر در این زمینه با هم همفکری نماییم.
در ضمن آدرس شما رو در وبلاگمون اضافه نمودم.
خدا نگهدارتان

یه بنده خدا پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 12:54 http://hamsafar-ashegh.blogfa.com

سلام...ممنون این قدر زحمت میکشید و وقت میگذارید...به کمک و راهنمایی شما در زمینه ی بللاگی که به تازگی راه اندازی کردم نیاز دارم ... منتظر شما هستم ... یا علی

طاهره پنج‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 14:56 http://mayatari.blogfa.com

ان شاءالله خدا رفع گرفتاری های روزمره نماید . سلام مخصوص برسانید . منزل ما سر بزنید.

مهدی(آری این چنین بود برادر) جمعه 30 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 00:56 http://www.hames.blogfa.com

سلام برادر
همین چنین است که گفته
بهر حال من آپ کردم وقت داشتی سری بزن

امیر ( هبوط ) پنج‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 20:15 http://hobooooot.blogfa.com

سلام
لیالی قدر نزدیکه
امیدوارم از این ماه و این شب ها کمال استفاده رو ببرین
من رو هم از دعای خیرتون بی نصیب نذارین
امیدوارم این دوستی ها همیشگی باشه[چشمک]التماس دعا

امیر شنبه 7 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 11:14 http://hajjar.blogfa.co


محاکمه احمدی نژاد پس از بازگشت از نیویورک

سیــد مهــــدی طـا هری شنبه 7 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 13:10 http://delnewesht.blogsky.com

سلام
آسمان با امانت نتوانست کشید
قرعهء فال به نام من دیوانه زدند!


سیــد مهــــدی طـا هری شنبه 7 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 13:22 http://delnewesht.blogsky.com


<کاش او پس از از این جوابیه ، بعلت عدم رعایت احترام از سوی میزبان جلسه را ترک می کرد!>
سلام
احمدی نژاد ، دانشگاه کلمبیا و حاشیه ها در دلنوشت گردهم آمده اند.






مجید مقیسه یکشنبه 8 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 01:54

من خوشحالم که میبینم هنوز هم کسانی هستند که دوستار دکتر باشند آخه موتاسفانه تو این جامعه ی ما به قول خود دکتر امل و قزتی زیاد شدند و با کارا شون جایی برای تفکر درباره ی اندیشه ها و حرفا و حتی یاد دکتر باقی نذاشتن
خلاصه برادر یه حرفی از دکتر حست که ۵ ماه فکر منو مشغول کرده خوشحال میشم کمکم کنید که این جمله رو درک کنم
)هرکس آنچنان آست که احساسش میکنن.نه آنچنان که احساسش میکنند که هست
واسم میل کن

نرگس دوشنبه 9 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 13:01

نرگی دوشنبه 9 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 13:08 http://faryade-bi3da.blogfa.com

پروفسور شریعتی ناگفته های زیادی برای گفتن داشت اما افسوس و صد افسوس که محروم ماندیم از شنیدن حرفهایش
البته میشه اونطور که باید از کفته هاش استفاده کرد البته اگه مومنین امروزی بزارند
امیدوارم موفق باشید و بتوانید طوری زندگی کنید که او می خواست

مهدی چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 16:54

ادوستان دانشجو و حامی دکتر شریعتی این ای دی رو اد کنند من خیلی برنامه دارم واسه اشاعه دین و...shariati_didgah

[ بدون نام ] دوشنبه 24 دی‌ماه سال 1386 ساعت 22:03

عاشق دکترشریعتی دوشنبه 31 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 18:07

مرانیز درتبلیغ این بزرگ مرد همیشه زنده ارشاد فرمایید.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد