قلم توتم من است

سلام

در حال خواندن نظرات وبلاگی بودم که دیدم متاسفانه یکی از خوانندگان آن وبلاگ در جواب دوستی که نوشته ای از دکتر را در مطالب خود جای داده بود گفته بود که دکتر شریعتی آبروی مسلمانها را برده است ، حرمت قلم و کتاب را حفظ نکرده و فقط روحیه انقلابی دارد!!

در مورد آبروی مسلمانها همان بس که نوشته هایش برای همگان مشهود است . نمیدانم استاد دیگر برای اسلام چه کار باید می کرد اما

مطلب زیر را برای آن فرد و دیگر کسانی که معتقدند دکتر حرمت قلم را نفهمیده آورده ام.

خود قضاوت کنید:

--------------------------------------

قلم توتم من است ، توتم ماست ، به قلمم سوگند ، به خون سیاهی که از حلقومش می چکد سوگند ، به رشحه ی خونی که از زبانش می تراود سوگند ، به ضجه های دردی که از سینه اش بر می آید سوگند...

که توتم مقدسم را نمی فروشم ، نمی کشم ، گوشت و خونش را نمی خورم ، به دست زورش تسلیم نمی کنم ، به کیسه زرش نمی بخشم ، به سر انگشت تزویرش نمی سپارم

دستم را قلم می کنم و قلمم را از دست نمی گذارم ، چشم هایم را کور می کنم ، گوشهایم را کر می کنم ، پاهایم را می شکنم ، انگشتم را بند بند می برم ، سینه ام را می شکافم ، قلبم را می کشم ، حتی زبانم را می برم و لبم را می دوزم....

اما قلمم را به بیگانه نمی دهم

به جان او سوگند که جان را فدیه اش می کنم ، اسماعیلم را قربانیش می کنم ، به خون سیاه او سوگند که در غدیر خون سرخم غوطه می خورم ، به فرمان او ، هر جا مرا بخواند ، هر جا مرا براند، در طاعتش درنگ نمی کنم.

قلم توتم من است ، امانت روح القدس من است ، ودیعه مریم پاک من است ، صلیب مقدس من است ، در وفای او ، اسیر قیصر نمی شوم ، زرخرید یهود نمی شوم ، تسلیم فریسان نمی شوم.

بگذار بر قامت بلند و راستین و استوار قلمم به صلیبم کشند ، به چهار میخم کوبند ، تا او که استوانه حیاتم بوده است ، صلیب مرگم شود ، شاهد رسالتم گردد ، گواه شهادتم باشد تا خدا ببیند که به نامجویی ، بر قلمم بالا نرفته ام ، تا خلق بداند که به کامجویی بر سفره گوشت حرام توتمم ننشته ام.....

...... هر کسی را ، هر قبیله ای را توتمی است ؛ توتم من ، توتم قبیله من قلم است.

قلم زبان خدا است ، قلم امانت آدم است ، قلم ودیعه عشق است ، هر کسی توتمی دارد

و قلم توتم من است

و قلم توتم ما است. 

« دکتر علی شریعتی »

( گزیده ای از مقاله توتم پرستی )

نظرات 29 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 14:19

سلام
هر کس به اندازه ی ذهن محدود خود به مطالب توجه دارد و کسی که مطلبی را میخواند با توجه به عقاید خود راجع به انها قضاوت میکند.با اینکه قبلا خوانده بودم باز برایم جالب بود.موفق باشی

کاکو شیرازی جمعه 20 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 19:21 http://arj57.blogfa.com/

من با نظر شما موافقم

سعید یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 17:11 http://www.footbal.blogfa.com

سلام عمو
وبلاگ ما رو هم به وبلاگت پیوند بزن
در ضمن اگه اومدی نظر یادت نره
قربانت سعید
www.footbal.blogfa.com


مصطفی دوشنبه 23 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 06:57 http://www.mostafa-shams.blogsky.com

سلام
ما باید کاری کنیم تا هویت کسانی که به قول دکتر پول دین را می گیرند ولی برای دنیا کار میکنند پدیدار شود و معمولا آنها کسانی هستند که آبروی مسلمانان را می برند چون چنین افرادی وقتی بحث از مادیات می شود مسلمانی که خوب است خود را نیز فراموش می کنند
موفق باشی

سیاوش سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 19:03 http://www.entezaresobh.blogfa.com

سلام بزرگوار

ذهنی که گنجایش لیوان رو داره نمیتونه به دریا فکر کنه

شما سخت نگیر

زیبا بود نوشته دکتر خدا بیامرزدش.


فرصت کردی بیا انتظار صبح.


علی علی

مهدی چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 00:58 http://www.shareati.blogfa.com

امروز مسئولیت همه روشن است با هر عالم و تاجر و روشنفکر و مردمی صحبت می کنی حقیقتها و مسئولیتها را می شناسد اما در عمل مصلحت نمی داند! چون می خواهد زندگی کند و ضمن داشتن رفاه و حقوق و بازار می خواهد به نوعی دینش را هم دانسته باشد. علی و حسین و اهل بیت را هم به عنوان قوت قلب و زینت دنیا و تسلیت آخرت بی ضرر و بی خرج یدک بکشد!
این است که برای گریز از تمامی مسئولیتهای شیعه بودن مذهب مسئولیت راه حلهایی ساخته اند و می سازند تا خوابشان نیاشوبد.

خاطره چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 08:55 http://khaterehkh.blogsky.com

سلام
این نوشته رو از بقیه نوشته های دکتر بیشتر دوست دارم

اما اینکه بعضی نخوانده حرفهای دیگران رو در مورد شریعتی تکرار میکنند نباید باعث رنجش شما شود....هرکس به قدر فهم خودش...!!!

ش.ص چهارشنبه 25 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 15:02 http://www.ashke-noghrei.blogfa.com

سلام... دوست عزیز مبارز...
حتما یه سر به ما بزن خیلی خوشحال میشیم...
نوشته های قبلی مارو بخون(من هم متهم به تقلید از سبک و اندیشه دکتر هستم)

امید پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 03:34 http://30nemayema.blogfa.com/

سلامی به گرمی آفتاب.وبلاگ پر محتوا و درخور تحسینی دارید.خوشحالم از اینکه لحظاتی را در این وبلاگ سپری کردم.
خوشحال میشوم اگر سری هم به کلبه تاریک ما بزنید.
(و اگر راغب به تبادل لینک بودید مرا درجریان بگذارید.)
یا حق.

سعید جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 00:33

باسلام
خودتا ناراحت نکن این جور ادما مستحق این هستند که تا اخر عمر در این دنیا گوسفند بمانند ومن به اینهاپیشنهاد میکنم حتما کتاب بیائید گوسفند نمانیم را مطالعه کنند
موفق باشید
البته اینا بگم ادم بد زبانی نیستم سعی میکنم واقع بین باشم

امیر هبوط جمعه 27 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 10:58 http://hobooooot.blogfa.com

سلام عزیز
ممنون که به وبلاگم سر زده بودی
وبلاگ الان آپ هست
و قراره دیگه هر روز آپ بشه
حتما یه سر بزن
خوشحال میشم اسمتو تو بخش نظرات ببینم[چشمک]
امیدوارم این دید و بازدیدها همیشه ادامه داشته باشه

ستاره شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1385 ساعت 17:36 http://www.afsoongarlady.blogsky.com

چه نوشته قشنگی.چه قلمی. مو به تنم راست شد .

مریم چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 19:41

مریم چهارشنبه 20 تیر‌ماه سال 1386 ساعت 19:44

سلام به نظرم عالی بود و بی نظیر.
ولی ناراحت نشو .
این مطالب قشنگ رو برای آدمای باشعور و فرهیخته ای مثل ما بفرست .

زهرا چهارشنبه 30 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 14:08

salam
fekr mikonam in tor adama aslan nemidonand ensaniyat ya mosalmani chiye ke in nazarato midan movafagh bashid

[ بدون نام ] شنبه 29 دی‌ماه سال 1386 ساعت 16:42

سلام نازنین من تازه این وبلاگو پیدا کردم صمیمانه بهتون تبریک می گم وبلاگ معرکه ای دارین

یغما جمعه 21 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 18:04 http://www.yaghma1.blogfa.com

با درود
به نظر من اسلام و شیعه به هیچکس بیشتر از دکتر مدیون نیست، من اگر دکتر را نمی شناختم اسلام و شیعه برایم معنایی نداشت. اوست که با قلم آتشین و نوشته های جاودانه خود اسلام حقیقی را به این مردم نشان میدهد.
الان هم مثل زمان حیات دکتر به ایشان برچسب های مختلف می زنند و گروهی ایشان را بسیار افراطی و گروهی ضد اسلام و مارکسیست می خوانند.
شریعتی عزیز ازآن کسی است که او را بشناسد.

باران دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 17:23

سلام نوشته های شما را خواندم آقای تجلی زاده متاسفانه درکشور ما خیلی هاکه ادعای روشنفکر بودن را دارند مغزهایشان بسته است نه تنها دکتر را نمی شناسند بلکه اسلام را هم نمی شناسند می خواهند با تسبیح و انگشتر اسلام را به دنیا معرفی کنند باتشکرازشما

دکتر علی شریعتی سه‌شنبه 9 تیر‌ماه سال 1388 ساعت 12:50

حسین بیش از اب تشنه لبیک بود
افسوس که به جای افکارش زخم تنش را نشانمان دادند و گفتند که بزرگترین درد او بی ابی است

الناز شنبه 5 دی‌ماه سال 1388 ساعت 01:47

سلام.....عرض کنم این مطلب رو که هر کسی توی این دنیا لذتی داره لذت من خوندن حرف های اقای شریعتی هست و لذت بعضی ها این هست که تمام مدت فریاد بزنن اسلام نابود گر رفاه و ارامش و زندگی و این حرف هاست حالا مهم نیست خودشون ایمان دارن یا نه مهم اینه ایمان دیگران رو از بین ببرن خودشون هم نمی دونن چرا این طوری عادت کردن خب مشکلی نیست ولی من حاضر نیستم لذتم رو از بین ببرم قرار هست من زندگی کنم من لذت ببرم و خودم نیز پاداش یا مجازاتشو قبول دارم بعضی ها بهتره برن سنگ خودشونو به سینه بزنن من نمی گم اقای فلانی نظر تو در مورد اسلام کفره نمی گم داری توهین می کنی تهمت می زنی به اقای شرعتی پس تو هم کاری با اعتقاد و نظر من نداشته باش وگرنه من هم زبان بی ادبی ام زیاد پایین تر از تو نیست حرف زیاده اما نمیشه همه رو گفت موفق باشید و حرف های اقای شریعتی رو باید بیشتر از یک بار خوند

hoomehr سه‌شنبه 30 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:09 http://farda-khabar.mihanblog.com

شما در وبلاگ ما لینک شدید.
شرکت در نظرسنجی فراموش نشود...

سیامک (من و قلم پر) پنج‌شنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 00:36 http://manoghalamepar.blogfa.com/

دوستان عزیز مطالب زیادی راجع به دکتر شریعتی در وبلاگ من و قلم پر است تشریف بیارید

ابوالفضل سه‌شنبه 20 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 12:19 http://ghazidadgostar.blogfa.com

سلام خسته نباشید اول اینکه آن کسی که گفته استاد آبروی مسلمان ها را برده مثل اینکه ایشون از استاد هیچی نمیدونن ایشون نمیدونن که استاد همه زندگیشا در راه مملکتمون واسلام گذاشته. بعد اینکه دست شما درد نکنه که وبلاگتون اختصاص دادید به استاد عزیز از مطالبتون کلی استفاده کردم میتونید به وبلاگ من هم سری بزنید شاید خوشتون بیاد واگه خواستید منو لینک کنید به اسم قاضی جوان ومن هم شمارو لینک میکنم به هر اسمی که بخواهید..
در پناه حق....

ابراهیم پنج‌شنبه 20 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:00 http://namebaran.blogfa.com/

شریعتی نه تنها با احساس بود بلکه سرشار از علم بود

دانش و بصیرت سه‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 06:45

سلام : متن خوبی بود.از اینکه انسان اراده و اختیار و زبان و قلم و خود را به بیگانه نسپاره و وطن فروش نباشه خود بزرگترین جهاد است.این کمترین کاری است که یک ایرانی میتواند برای وطن خود بکند صرف نظر از تدین و احساس.

علی پنج‌شنبه 1 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 09:31 http://klaseabe.blogfa.com

با سلام و درود بر شما
از انسانها غمی به دل نگیر. زیرا خود غمگینند. با آنکه تنهایند از خود می گریزند زیرا به خود، به عشق خود وبه حقیقت خود شک دارند. پس دوستشان بدار اگر چه دوستت نداشته باشند ...

شاگرددکترشریعتی جمعه 24 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 15:01

من مذهبی ندارم اگرقرارباشد مذهبی هم داشته باشم ان شریعتی است"پل سارتر"

مهدی انصاری شنبه 29 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 11:41 http://cracsa.blogfa.com

با سلام،
کو تا ما بفهمیم که اگر دکتر نبود چهل سال پیش جای بی دینی امروز بودیم.
هرکس آنچنان می میرد که زندگی می کند.
حتما به وبلاگ بنده سری بزیند.

قـــاســ♥ـــم چهارشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 15:53 http://netboook.blogfa.com

لعنت بر مرتجع...
از ابتدا تاکنون،مرتجع جماعت نتونسته با دکترشریعتی کنار بیاد،اینها همونایی هستن که دکتر ازشون با نام "کسبه ی دین،حمله ی تعصب و عمله ی ارتجاع" یاد میکرد...
سپاس از این نوشته ی زیبا
یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد